Egy pillantás a jövőre – és egy kis OTRS történelem

Úr Balázs - 2018-05-14 10:00:00

Fontos változások történtek az OTRS nyílt forrású stratégiájában, amelyeket Martin Gruner, az OTRS kutató- és fejlesztőcsoport vezetőjének blogbejegyzése alapján szeretnénk megosztani a közösséggel, illetve válaszokat kapunk az esetleges kérdésekre is.

A 2018-as év továbbra is izgalmas év lesz az OTRS életében. Az OTRS „Open Ticket Request System” néven indult 2001-ben, majd mindössze két év múlva megalakult az OTRS GmbH. A nyílt forrású licenc szerint kiadott szoftver rendkívül sikeressé vált és több kiadás is megjelent belőle az elmúlt 17 évben. Az OTRS vállalat a szoftverrel együtt növekedett, és mára részvénytársasággá alakult, amelynek világszinten több irodája van.

2015-ben a vállalat történetében mérföldkőnek számított az OTRS Business Solution™ bevezetése, amelyet professzionális használatra terveztek. Azelőtt a támogatás, a tanácsadás és az egyedi szoftverfejlesztés volt a vállalat üzleti modelljének az alapja. Ez azt jelentette, hogy a szoftver további fejlesztését az így kapott bevételből kellett finanszírozni, ami rendkívül költséges volt. Maga az OTRS keretrendszer nagyjából 500 000 sornyi forráskódot tartalmaz, amely körülbelül 50 emberévnyi fejlesztési munkát jelent.

A fejlesztési költségek nagy részét – a 15 millió euró több mint 95%-át – maga az OTRS csoport biztosította. A megalapítása óta az OTRS csoport erősen növekedett, és mostanra majdnem 100 embert foglalkoztat.

A vállalat jelentős növekedése és a professzionálisan kínált megoldás nagy keresletének kielégítése miatt az OTRS csoport vezetősége úgy döntött, hogy az OTRS Business Solution™ körüli üzleti modell további fejlesztésére összpontosít, ugyanakkor biztosítja az ingyenesen elérhető OTRS változat további fejlesztését.

Az új megközelítés kétféleképpen folytatódik:

  • A jelenleg nem nyilvános funkcionalitások nagy része, amelyek az OTRS Business Solution™ részei voltak eddig, integrálva lesznek a fő OTRS termékbe, elérhetővé téve azokat a nyilvánosság számára.
  • Hasonlóképpen, amint a jövőbeli fejlesztés folytatódik, az OTRS új verzióit először a fizetős ügyfeleinknek tesszük elérhetővé, és csak ezután néhány évvel később lesznek nyilvánosak.

Ez a stratégia jelenleg megvalósítás alatt van, és izgatottan várjuk azon új projekteket, amelyek ebből származnak. Az OTRS fejlesztőink jelentős változtatásokat hajtanak végre a szoftver felhasználói felületén, amelyek várhatóan az OTRS 7 kiadásával fognak indulni. A stratégiaváltás szerepet játszott a termék legutóbbi márkaváltásában is. Amint az bizonyára észrevehető volt, mostantól a teljesen felügyelt, professzionális megoldásra OTRS néven hivatkozunk. Az OTRS ingyenesen elérhető verziójának neve mostantól ((OTRS)) Community Edition. Az OTRS Business Solution™ nevet többé nem használjuk terméknévként.

A vállalat által elindított új stratégia mellett sor került a weboldal újraindítására is. Az OTRS csoport mostantól három újratervezett, független OTRS weboldalt kínál: egy pusztán a termékről szóló oldalt, egy vállalati oldalt és egy teljesen új, dedikált közösségi platformot.

Ezek a változtatások valószínűleg kérdéseket vetnek fel az OTRS nem fizetős felhasználóiban, amelyek közül néhányra szeretnénk válaszolni:

Lesznek korlátozások a meglévő OTRS Free/Community Edition használatával kapcsolatban?

Nem, a meglévő telepítések továbbra is teljes funkcionalitással használhatók.

A hibajavítások elérhetők lesznek az ((OTRS)) Community Edition felhasználói számára?

Igen. Biztosítani fogjuk a hibajavításokat az ((OTRS)) Community Edition legújabb verziójához egészen addig, amíg nem jelenik meg új, nyilvánosan elérhető főverzió kiadás.

Továbbra is lehet jelenteni a szoftverben lévő hibákat?

Igen, erre biztatunk mindenkit! A hibák továbbra is jelenthetők a bugs.otrs.org oldalon keresztül. Azonban továbbra is előtérbe helyezzük azokat a hibákat, amelyeket a fizetős ügyfeleink jelentettek.

Lehet funkciókat javasolni?

Természetesen! A funkciókéréseket az otrsteam.ideascale.com olalon keresztül lehet beküldeni úgy, mint korábban.

Hozzá lehet járulni az OTRS fejlesztéshez a jövőben?

Igen, de néhány korlátozással: a továbbiakban az OTRS fő fejlesztői ága (a master ág) nem lesz elérhető.

  • Az OTRS korábban kiadott verzióihoz készített hibajavítások továbbra is beküldhetők beolvasztási kérésként a GitHubon keresztül.
  • Az OTRS jövőbeli verzióihoz készülő új funkciókban való közreműködéshez az lesz szükséges, hogy OTRS ügyfél legyen. A részletekről később adunk ki közleményt.

Ez a cikk Martin Gruner, az OTRS kutató- és fejlesztőcsoport vezetőjének blogbejegyzése alapján készült.